Wednesday, February 17, 2010

Lagi elok kalau LUPA

Lupa merupakan suatu fenomena yang sentiasa dihadapi oleh setiap manusia. Tidak ada seorang manusia pun yang mampu mengelakan fenomena ini berlaku terhadap dirinya. Kita akan pasti terlupa. Gejala lupa ini pasti akan terjadi sama ada disebabkan secara langsung atau secara tidak langsung. Biasa berlaku di kalangan masyarat umumnya tertinggal kunci kerata di meja makan, tertinggal jam tangan di dalam tandas bahkan yang paling menyedihkan tertinggal anak di pusat membeli belah. Semua ini termasuk di dalam kategori lupa. Dari sudut pandangan perubatan lupa adalah satu fenomena biasa bagi kebanyakan individu tidak kira tua atau muda malahan kanak-kanak, seperti lupa sekejap di mana meletakkan satu-satu barang sebelum menjumpainya semula. Namun terdapat juga jenis lupa yang berpunca daripada penyakit seperti epilepsi yang boleh membuatkan seseorang leka seketika tentang apa yang sedang dilakukan atau didengarnya.

Keadaan terlupa berlaku kepada sesiapa sahaja sama ada kanak-kanak, dewasa atau orang tua. Salah satu punca paling kerap mengapa seseorang individu menjadi lupa ialah kerana terlalu banyak masalah atau perkara yang sedang difikirkan, sibuk atau akibat tekanan.

Lupa juga dikenali sebagai amnesia dan terbahagi kepada beberapa jenis. Paling kerap, lupa secara spontan berpunca daripada sikap yang gemar mengabaikan sesuatu perkara dan cuai.

Baca seterusnya di blog Ustaz Khir Johari bin Abas.

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Imtiyaz Training | by TNB