Tuesday, February 23, 2010

Saya nak LUPAkan dia

Di antara bukti keesaan Allah SWT kepada manusia adalah menciptakan otak manusia dengan penuh kehebatan dan keunikan. Otak manusia mampu menyimpaan jutaan maklumat di dalam tempoh masa yang tertentu. Maklumat yang disimpan didalam otak disebut sebagai ingatan atau memori. Manusia menyimpan setiap memori dan perjalanan kehidupannya di dalam kotak memori yang unik ini. Ingatan ini adalah merupakan anugerah Allah kepada manusia.

Dengan anugerah ingatan ini, kita mampu mengingat dan meraikan hari-hari indah di dalam hidup ini. Sebagai contoh memori kita terhadap hari lahir, ulang tahun perkahwinan dan ulang tahun pertemuan pertama. Walau bagaimanapun tidak semua yang ada di dalam memori tersebut mampu dikenang dan diingat kembali. Adakah kita masih mengingat wajah jururawat yang menyambut kelahiran kita ? Adakah kita masih mengingat baju yang dipakai tiga hari selepas majlis perkahwinan kita ? Adakah kita masih mengingat apakah perkataan pertama yang kita ucapkan semalam ? Ketidak mampuan kita mengingat ini merupakan suatu fenomena yang dinamakan sebagai lupa.

Baca seterusnya di blog Ustaz Khir Johari bin Abas.

Wednesday, February 17, 2010

Lagi elok kalau LUPA

Lupa merupakan suatu fenomena yang sentiasa dihadapi oleh setiap manusia. Tidak ada seorang manusia pun yang mampu mengelakan fenomena ini berlaku terhadap dirinya. Kita akan pasti terlupa. Gejala lupa ini pasti akan terjadi sama ada disebabkan secara langsung atau secara tidak langsung. Biasa berlaku di kalangan masyarat umumnya tertinggal kunci kerata di meja makan, tertinggal jam tangan di dalam tandas bahkan yang paling menyedihkan tertinggal anak di pusat membeli belah. Semua ini termasuk di dalam kategori lupa. Dari sudut pandangan perubatan lupa adalah satu fenomena biasa bagi kebanyakan individu tidak kira tua atau muda malahan kanak-kanak, seperti lupa sekejap di mana meletakkan satu-satu barang sebelum menjumpainya semula. Namun terdapat juga jenis lupa yang berpunca daripada penyakit seperti epilepsi yang boleh membuatkan seseorang leka seketika tentang apa yang sedang dilakukan atau didengarnya.

Keadaan terlupa berlaku kepada sesiapa sahaja sama ada kanak-kanak, dewasa atau orang tua. Salah satu punca paling kerap mengapa seseorang individu menjadi lupa ialah kerana terlalu banyak masalah atau perkara yang sedang difikirkan, sibuk atau akibat tekanan.

Lupa juga dikenali sebagai amnesia dan terbahagi kepada beberapa jenis. Paling kerap, lupa secara spontan berpunca daripada sikap yang gemar mengabaikan sesuatu perkara dan cuai.

Baca seterusnya di blog Ustaz Khir Johari bin Abas.

Saturday, February 13, 2010

Perasan Bertempat

"Saya rasa dia selalu mengata saya ustaz," kata seorang peserta tingkatan satu dengan kening berkerut. Ada kesan-kesan bengkak di matanya. Barangkali sebab lama menangis.

"Mana kamu tahu dia mengata kamu?" Saya kembali bertanya.

"Saya rasa, sebab dia orang berbisik-bisik." Kata peserta itu lagi dengan kening tertunduk. Barangkali berasa sangat rendah diri dengan tubuhnya yang gempal.

"Kamu perlu perasan. Orang lelaki pun perlu perasan. Perasan ini perasan bertempat." Kata saya.

"Kamu perlu perasan yang mereka mengata kamu. Sikap perasan ini akan mengelakkan buruk sangka kepada kawan-kawan, dan kamu akan sentiasa fokus. Kamu mesti perlu kembali muhasabah niat mengikuti program ini, ingat macam yang ustaz selalu sebut, kekurangan kamu sebenarnya adalah suatu kelebihan."

Baca seterusnya di blog Ustaz Amiza Khusyri bin Yusof.
 

©2009 Imtiyaz Training | by TNB